مواد موتور
به دست آوردن مواد عجیب و غریب و داشتن توانایی ماشینکاری درست آنها در هر دو زمینه ساخت فیزیکی موتورهای جت و نگه داشتن هزینه های تولید در سطح رقابتی، حیاتی است. مدیر کل موتورهوایی شماره 2 IHIs SOMA ژاپن می گوید مواد 50٪ از هزینه های قطعات ساخته شده موتور در کارخانه را به خود اختصاص می دهد.

موتورهای جت مدرن باعملکرد بالا شامل موادی با مقاومت و درجه حرارت بالا میباشند که عبارتند از تیتانیوم، نیکل، آلومینیوم، کائوچو و مواد مرکب، و آلیاژهای دیرگداز نیکل و کبالت. چین بسیاری از این مواد کلیدی را از تولید کنندگان داخلی به خوبی تامین میکند. به عنوان مثال، پرچمدار تولید BaoTi می گوید که می تواند 95٪ از نیازهای تیتانیوم صنعت هوا فضای چین را تامین کند.

بیشتر بخوانید: 

شروع به برنامه ریزی کنید

به طور مشابه، نیکل Jinchuan از سنگ معدن وارداتی و کنسانتره برای تولید نیکل و کبالت استفاده میکند و در سال ظرفیت تولید 130000 تن نیکل و 10000 تن کبالت را دارد. برطبق (آمار) Nickel Norilsk، درسال 2010 Jinchuan حدود 4،000 تن کبالت -18 درصد از مجموع تولید جهانی –تولید کرده است. برای درک بهتر موضوع، یک موتور جت بزرگ تجاری (با تراست40،000 پوند) معمولا شامل 50-60 کیلوگرم کبالت است، به این معنی که اگر Jinchuan تنها 5٪ از خروجی سالانه کبالت خود را به تولید موتور جت اختصاص دهد، از لحاظ نظری در سال امکان تولید بیش از 3،000 موتور را دارد.
"از لحاظ تئوری" کلمه درستی است، زیرا محدودیت مواد اصلی که تولید موتور جت با آن مواجه است تنها به نیکل خام، کبالت، و دیگر فات محدود نمی شود. شاید حساس ترین زمینه، قدرت خرید و یا تولید آلیاژهای دیرگداز با درجه حرارت بالا است که برای ساخت یک موتور جت مورد نیاز است. در حال حاضر چین در آلیاژهای دیرگداز تولید خودکفا نشده است و برطبق تخمین Securities Sealand ، این کشور حدود 10،000 تن در سال آلیاژهای دیرگداز تولیدمیکند، درحالیکه 20000 تن در سال مصرف دارد.
برطبق اعلام فدراسیون صنایع پودر فی، موتورهای جت تجاری معمولا بین 0.7 تا2.0 تن آلیاژهای دیرگداز دارند. از آنجا که اکثر توربوفن های تاکتیکی باکارایی بالا کمتر از 2 تن وزن دارند، با فرض 1 تن سوپر آلیاژ در هر موتور، اگر 10٪ از تولید سوپر آلیاژ داخلی به بخش موتور جت اختصاص داده شود، چین قابلیت تامین سوپر آلیاژ برای 1000 توربوفن نظامی در هر سال را دارد. به این ترتیب، آلیاژهای دیرگداز نسبت به فات پایه گلوگاه قابل توجه تری در تولید موتور جت چین می باشند و به احتمال زیاد در 5 سال آینده سرمایه گذاری های بیشتری در امکانات تولیدی دراین زمینه صورت می گیرد.
 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها